Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2012. március 30., péntek

Kleinheincz Csilla-Járdán Csaba (szerk.): 77 - Hetvenhét

Népmesék és egyéb mesés motívumok - másként

Nagyon sokáig idegenkedtem a hazai szerzők műveitől, mert sikerült egy-két nem igazán jól sikerült, az ízlésemnek nagyon nem megfelelő darabot kifognom. Majd később rájöttem, hogy bizony van jó, csak tudni kell, hogy hol érdemes keresni. Az egyik ilyen biztos lelőhelyemet a Delta Vision Kiadó által már korábban elindított Delta Műhely sorozatban találtam meg. Az Ólomerdő, a Túlpart és a Nagate című kötetek után most egy válogatást vettem a kezembe. De milyen válogatást!
Mindenki olvasott már népmeséket, ez eddig rendben is van. Ha valaki ezt a kötetet a kezébe veszi, akkor szintén népmeséket olvashat... másként. A kötet ugyanis a Hetvenhét novellapályázat hét nyertes és hét ráadás novelláját tartalmazza. Bár nem mindegyik novella tetszett (ez novellás kötetnél nem meglepő), de több tetszett belőle, mint nem. Ez pedig már egész jó arány. Van köztük igazán mesés hangulatú és sci-fi stílusú történet, pörgős és lassú, elgondolkodtató és szórakoztató, olvasmányos és nehezebben befogadható, múltban vagy jövőben játszódó. Egyszóval minden féle, mint a mesékben. A legtöbbször könnyen felismertem, hogy melyik mesét vagy meséket szőtte bele a szerző a történetbe vagy alakította át. Egy-két esetben azonban nagyon is el kellett gondolkoznom, hogy felismerjem a történet magját.
Kicsit vegyesek az érzéseim a könyvvel kapcsolatban, mert voltak mesék, amelyeket nagyon szerettem, másokat nem igazán. Amikor az első sci-fi stílusú feldolgozással szemben találtam magam, nagyon meglepődtem. Csak tátottam a szám, hogy hogyan lesz ebből népmesei vonatkozás. De mindig megoldotta a szerző, nagyon is jól megoldotta. A korábban általam olvasott novellás kötetek egy szerző műveit tartalmazták. Ott is lehet érezni a stílusbeli különbségeket, de ez a különbség ebben az esetben még jobban kijött. Azok tetszettek jobban amelyek nyelvezete könnyebben olvasható volt, illetve titokzatos vagy boldogabb lezárásuk volt.
Nagyon szerettem Körmendi Ágnes műveit. Mind a kettőt. Kedvemre való volt a stílusa. Könnyed stílusban, szórakoztatóan és érdekesen ír. A történetei beszippantottak és sajnáltam, hogy nincs belőlük több. Nálam mindenképpen ő a nyerő. Szívesen olvastam még a kis gömböc meséjét modernizált változatban, mind a kettőt. De az egyik - Az elhárítók -  kifejezetetten tetszett, a másik pedig nagyon is valós problémákat feszeget. Kedvemre való volt még a bosszúálló vasorrú bába meséje. Nagyon jól bemutatja az emberi gyarlóság, butaság és rosszindulat különféle fokozatait. Bár Árgyélus és Balga története nem egészen úgy végződött, ahogy arra számítottam, de pont ez volt benne a jó. Az Erdőntúl is egy teljesen aktuális jelenséget, a valóságshowk világát ötvözi a mesék világával. Nagyon érdekes egyveleg született belőle.
Örülök neki, hogy elolvastam ezt a kötetet, mert vannak benne olyan művek, amelyeket biztosan újra el fogok még olvasni.
Aki szívesen olvas meséket, kifordított történeteket vagy egyszerűen csak kiváncsi, hogy mit is lehet kihozni ebből a témából, azoknak szívesen ajánlom a kötetet. Biztos vagyok benne, hogy aki a kezébe veszi a könyvet, talál magának benne a stílusának megfelelőt, a kedvére valót. 
Nem hagyhatom szó nélkül, hogy a borító ismét gyönyörűre sikeredett. Sánta Kira borítói mindig tetszenek, sok közülük a kedvencem.  

A kötet a kövekező novellákat tartalmazza:
  • Körmendi Ágnes: Aranyalmák
  • Péterdi Bálint: Soha többé nem látom Fülest!
  • Lőrinczy Judit: Fehér felhőn fekete holló
  • Kolozsvári Zsófia: Három csomó
  • Horváth György: Sánta farkas
  • Hernádi Péter: Az elhárítók
  • Jobbágy Tibor: A Gömböc
  • Csigás Gábor: Névtelen királyok
  • Raoul Renier: A vasorrú bába
  • Molnár B. Gábor: Árgyélus és Balga
  • Raoul Renier: Sárkányölő Bende
  • László Zoltán: Kalamona
  • Körmendi Ágnes: Meglepetés
  • Juhász Viktor: Az Erdőntúl

Pontszám: 7
Kiadó: Delta Vision
Kiadás éve: 2006.
Terjedelem: 336 oldal
Sorozat: Delta Műhely
Eredeti cím: -
Forrás: magánkönyvtár (vásárlás, 2011.)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons