Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2019. március 10., vasárnap

Ted Chiang: Életed története és más novellák

Felkeltette az érdeklődésem a film előzetese, ezért felfigyeltem a könyvre is - annak ellenére is, hogy nem kedvelem kifejezetten a novellákat. Feltettem a kívánságlistámra a könyvet, majd a barátnői úgy gondolták, hogy az kell is nekem, ezért díszes papírba csomagolva átnyújtották az egyik jeles nap ünneplése alkalmából. Az olvasás azonban csak váratott magára, de közben azért megnéztem a filmet, bár alapvetően nem szokásom az ilyen fordított rendszerű eljárás. Most mégis így tettem. 
Viszonylag hosszú idő eltelt a film megnézése óta, ezért úgy gondoltam, hogy immár biztonságos a kötet kézbe vétele - már csak a befolyás és az elvárások túlzott mértékének csökkenése miatt is.

Értékelés: 5 pont a 10-ből
Kiadó: Agave Könyvek
Kiadás éve: 2016.
Terjedelem: 309 oldal
Borító ár: 3.480,- Ft
Eredeti cím: Stories of Your Life and Others
Fordította: Galamb Zoltán, Huszár András,
Pék Zoltán, Juhász Viktor, Török Krisztina
Műfaj: sci-fi, fantasy, novella
Kissé keserű a szájízem, mert ahelyett, hogy lelkesen kopácsolnám a klaviatúrán a novelláskötettel kapcsolatos véleményem, elszontyolodva keresem a szavakat, amivel megfogalmazhatom a csalódásomat. Előre is elnézést kérek mindenkitől, akinek tetszettek ezek a történetek, mivel azonban ez egy szubjektív vélemény, ezért ki merem jelenteni, hogy nekem bizony nem, egyáltalán nem.

Fejet hajtok Ted Chiang kissé elborult fantáziája és csodálatos fogalmazása előtt, amivel a történeteit tálalta, de sajnos azok mondanivalói nem találtak meg engem. Sok esetben közelebb hozza a novellákat azok keletkezési körülményeinek leírása, de most még ez sem tudta elérni, hogy változtassak a véleményemen. Hiába a hibátlan fogalmazás - elismerésem a fordítók számára is, mert ehhez a minőségi szinthez az író és a fordító tudása is szükséges -, a ragyogó ötletek, a gyönyörű mondatok, az emberek és az emberi érzések ilyen mértékű központba helyezése, ha a mondanivaló nem fog meg, ha a hosszú elmélkedés után nem találom a csattanót, ha olyan magasröptű a gondolatfolyam, hogy nem igazán esik le a lényeg, ha elunom magam olvasás közben, mert alig van cselekmény, de a filozofálgatás magas szinten folyik. Nem, ez nem az én világom.

Pedig látszik a témákból, a kifejezésekből és a megfogalmazásból, hogy a szerző kifejezetten művelt és igényes ember, de úgy érzem, hogy egyáltalán nem nekem ír. Van ilyen. Csak magam sem gondoltam volna, hogy ennyire nem jön be nekem valami, amit sokan szeretnek a hozzám hasonló ízléssel rendelkezők közül.

Ha ki kellene választanom egy novellát, akkor azt mondanám, hogy az "Értsd meg!" tetszett a leginkább, de az se hozott maradéktalanul lázba, viszont legalább érdekelt, hogy mi lesz a vége. Ugyanezen a szinten mozgott a "Bábel tornya" is. A másik szélsőség, a legkevésbé tetsző írás, "A pokol mint Isten hiánya" című. Bár az angyalos témát kedvelem, az ilyen szintű vallásosságot és főként a vallásos elvakultságot már nem. Egyedül az angyali jelenés pozitív és negatív hatásainak számbavétele és egymás mellé állítása fogott meg a történetben, de a többi része nem nekem való volt. 
Ha már emlegettem a filmet, akkor meg kell említenem, hogy az "Életed története" önmagában ugyanúgy kevésnek bizonyult volna nekem, mint a többi, ha nem látom a filmet és a történet kétféle verziója - az alap és a feldolgozott változat - nem egészíti ki egymást és teszi kerekké, érthetővé a lényeget.

Nem csűröm és csavarom tovább a szavakat, mert a tény az tény: Ted Chiang nem az én szerzőm. A kötet pedig hamarosan az eladó könyveim listáján fog szerepelni.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons