Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2015. november 11., szerda

Mentőexpedíció (film)

Csak a furcsa véletlennel, illetve a női mivoltom szeszélyességének kiszámíthatatlanságával tudom magyarázni azt a tényt, hogy a film alapjául szolgáló könyvet mindössze két héttel a magyarországi mozipremier előtt vettem a kezembe és olvastam el. Mert ez bizony nem az előre eltervezés és a tökéletes időzítés műve - még akkor is, ha ez kívülről nézve így tűnik. A könyvet imádtam, és tényleg nem túloztam, amikor azt írtam róla, hogy az első sortól az utolsóig birtokolta a figyelmem, illetve a rajongásom. Nem volt kérdés, hogy a filmet látni akarom, az olvasás után a "ráérünk még érzést" felváltotta a "mikor megyünk már moziba" izgalom. Végül a bemutatót követő második héten érkezett el az az alkalom, amikor egy, szerencsére már nem túlságosan zsúfolt moziteremben kezdetét vette a 3D-ben vetített előadás. Amíg el nem felejtem: a film előtt természetesen krumplit ettünk - más szóba sem jöhetett. :)

Értékelés: 10/9
Magyar cím: Mentőexpedíció
Magyar bemutató: 2015. október 01.
Amerikai cím: The Martian
Amerikai bemutató: 2015. október 02.
Stílus: sci-fi, akció, kaland
Rendező: Ridley Scott
Főszereplők:
Matt Damon (Mark Whatney),
Jessica Chastain (Melissa Lewis),
Kate Mara (Beth Johanssen),
Michel Pena (Rick Martinez),
Sebastian Stan (Chris Beck),
Aksel Hennie (Alex Vogel),
Sean Bean (Mitch Henderson),
Jeff Daniels (Teddy Sanders),
Chiwetel Ejiofor (Venkat Kapoor),
Donald Glover (Rich Purnell),
Kristen Wiig (Annie Montrose),
Mackenzie Davis (Mindy Park).

A film alapjául szolgáló könyv:
Andy Weir: A marsi

Kezdem azzal, amiről már a moziterembe érkezés előtt tudtam és már akkor sem nyerte el kifejezetten a tetszésem: ez pedig a filmcím. A Mentőexpedíció szó nagyon hangzatos, de több okból sem tartom szerencsésnek: először is lelőtte a történet egyik legnagyobb poénját - és ha ez már megtörtént, akkor én sem tartom magam vissza -, vagyis azt, hogy Mark nem marad magára, hanem megkísérlik hazahozni a vörös bolygón ragadt űrhajóst. Más részről a regényben azért inkább Mark túlélésért vívott élet-halál harcáról van többségében szó és nem a mentési munkálatokról. Szóval már ebből is érezni lehetett, hogy Hollywood más hová helyezte a hangsúlyt - ezen nem lepődtem meg, mert ez általában így szokott történni. Bár az is igaz, hogy az eredeti filmcím az maradt, ami a történet alapjául szolgáló regényé is volt, szóval ez csak a - szintén szokásos - magyar hozzáállás.

Bármennyire is idegenkedtem a magyar filmcímtől, azt el kell ismernem, hogy a feldolgozás kifejezetten jól és döntő többségében az alaptörténethez hűen sikerült - kisebb eltérésekkel, de ez még belefért a toleranciasávomba. Igen, annak is van hátránya, ha az ember lánya - akinek egyébként is elég jó a memóriája és észrevesz minden eltérést - alig egy hónappal korábban megszerzett könyvélménnyel ül be a filmadaptációra.

A látvány igazán gyönyörűre és élvezetesre sikerült, a 3D pedig csak emelte a film minőségét, a látottak színvonalát. A marsi táj megkomponálása valami elképesztően káprázatos és a lélegzetelállító panorámát adott a nézőknek, egy percig sem fordult meg a fejemben az, hogy máshol járok, mint a vörös bolygón, és ez már önmagában is nagy fegyvertény. A lak, a zsilipek, az űrhajók, és minden más is megfelelt az elvárásaimnak, úgy éreztem, hogy a készítők odafigyeltek az apróságokra, és ezt a néző mindig értékeli - legalábbis én szoktam.

Valamiért úgy gondoltam, hogy Matt Damon nem az az ember, akit én Mark Whatney-ként elképzelnék, de most már látom, hogy a rendező jól választott, mert az alakítása teljességgel meggyőzött arról, hogy Matt volt a tökéletes személy Mark szerepére. Megkapja tőlem a kalapemelést. A NASA dolgozói között volt is néhány jó figura: a könyvben is eléggé elvont Rich Purnell kifejezetten hitelesre sikerült, és az űrhajósok is pont olyanok voltak, ahogy elképzeltem őket. Az igazán nagy nevek viszont nem kaptak túl sok lehetőséget a kiemelkedő szerepre, így tuti, hogy Sean Bean és Jeff Daniels sem fog Oscart kapni ezért a szerepéért - de legalább Sean Bean életben maradt. Számomra nagyon passzív játéka volt a médiával foglalkozó hölgynek, aki bár kifejezetten dekoratív, de az egy helyben álláson és mogorva vagy kétségbeesett nézésen kívül nem produkált túl sok mindent - nagy valószínűséggel nem feszegette színészi képességei határait ezzel a játékával.


Ahogy a regény, úgy a film sem unalmas, még annak ellenére sem, hogy a jelentős részében azt láttam csak a mozivásznon, hogy egy ember küzd az életéért ,és próbálja ép ésszel túlélni a megpróbáltatásokat. Kedvelem a Whatney féle embereket, akik nem a kesergésbe, hanem a megoldások keresésébe és megvalósításába fektetik az energiájukat. A film eleje teljes egészében megegyezik a regényben olvasottakkal, és csak később alakul át valamelyest a történet. A filmcímmel kapcsolatos megérzésem helyesnek bizonyult, az a pici súlyponti eltolódás jól érzékelhető, hiszen a regényhez képest a mozivásznon lényegesen nagyobb szerepet kapott a NASA és mindaz a technikai, emberi, érzelmi nézőpont, amely a mentőexpedíció megszervezéséhez szükséges. Ezzel valamivel mozgalmasabbá vált a film, a drámai hatás jobban érvényesült, nagyobb réteget tudott magához vonzani az alkotás - a cél tehát teljesült.

Ha már annyit emlegettem az alapregényt, akkor mindenképpen ki kell emelnem a különbségeket, amelyek - ez teljesen egyedi nézőpont - akár kalandosabbá is tehették volna a történetet. A NASA nagyobb szereplését tehát elfogadtam, viszont úgy éreztem, hogy a történet elejének részletessége után a marsi események, Mark igazi szerelési bravúrjaira vonatkozó bemutatások legnagyobb része hanyagolásra került. A Pathfinder felé megtett út sem volt annyira egyszerű, amennyire az látszott, a felszálló egységhez vezető hosszabb túra - amely a könyvbeli verzió szerint három hónapig tartott - pedig igazán komoly előkészületeket és technikai bravúrokat igényelt, de mindez a filmben mégsem került annyira előtérbe - ezt én kifejezetten sajnáltam. A marsi élet nehézségeit ezek nélkül nem lehetett annyira érezni, az írott szövegben sokkal jobban átjött a lényeg.

Hiányoltam a filmből bizonyos jeleneteket, amelyek kimaradtak, pedig a feszültségkeltő hatásuk szerény véleményem szerint nem elhanyagolható. A regényt ismerőknek nem kell elmesélnem, hogy milyen érzés, amikor azt olvasod, hogy a szereplő, akiért annyira izgulsz mit sem tudva halad egy hatalmas homokvihar belseje felé, vagy éppen felborul a marsjáróval és nem tudod, hogy mi lett vele. Ezeket miért kellett kihagyni? Már tudom is, a fúró és a kommunikáció folyamatos fennállása miatt. Szerintem nagy veszteség.
Volt még egy kis gondom a viharokkal és azok mozgásával, mert ugye ez a Mars bolygó, amelyen porviharok vannak. Nem kavicsok repkednek, hanem por áramlik - szépen és lassan terjedve, hömpölyögve. Bár látványelemként biztos jobban mutatott az, amit a mozgóképen láthattam.

Hiányoltam Aquaman-t és a ragasztószalag poénját (bár a cselekményben látszik az univerzális alkalmazás megannyi lehetősége és a nélkülözhetetlenség, de jó lett volna, ha ez szóban is elhangzik), helyette viszont Vasemberes poén kibővítve jelenik meg - ez utóbbiért hatalmas piros pont az alkotóknak. Ahogy ezért is, hogy az írott szövegen túllépve, valamivel továbbvitték a történetet és megmutatták, hogy kivel és mi történik azt követően, hogy újra teljessé vált a csapat. A moziélményhez kellett ez a lezárás, különben erős hiányérzettel hagytam volna el a termet.

Összefoglalva azt kell mondanom, hogy ez egy remek és nagyon jól kidolgozott alapötletre épülő adaptáció, amelynek nagyjából sikerül visszaadnia azt a hangulatot, amit a regény nyújtani képes. Ha csak a filmet nézed meg, akkor sem marad semmi hiányérzeted, ha a könyvet előtte vagy utána elolvasod, akkor csak gazdagabb leszel egy újabb és bővebb élménnyel. Gyönyörű képi világ, jó színészek, nem túl hatásvadász jelenetek, némi izgalom, egy igazán kedvelhető tulajdonságokkal rendelkező főhős és a mondanivaló, hogy minden ember fontos - az ár pedig nem számít. Végig érdekes, a néző figyelmét rabul ejtő film, a kevés szereplő ellenére is mozgalmas esemény, helyenként humoros megközelítéssel. Ha ajánlanék az évre egy filmet, amit meg kellene nézned, akkor az csakis ez lenne. Részemről nagyon élveztem, köszönöm a készítőknek az élményt!


A film előzetese:


2 megjegyzés:

Niki írta...

Tudtam én, hogy kell nekem a könyv is, csak még jobban ráerősítettél erre a bejegyzéseddel. ;o)

Shanara írta...

Niki: :) Szerintem a könyvet még jobban kedvelnéd, mint a filmet. Teljes nyugalommal ajánlom Neked. A film után is fog adni elég sok plusz infót, és még több kalandot. Olvasd el minél hamarabb. :)

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons