A poszt címét látva biztosan sokan elmenekülnek majd az oldalról, vagy ami még inkább elképzelhető, rá sem kattintanak a blogra. Pedig kár tagadni, hogy sokan szeretik az urban fantasy-nak ezt az alkategóriáját, amelyet annak nem kedvelői a gúnynevén, vagyis egyszerűen csak "vámpírpornóként" szoktak emlegetni. Kár megsértődni ezen a kifejezésen, mert alapvetően minden viccnek a fele igaz, ennek meg még annál is több, tekintve, hogy ebben az esetben nem viccről, hanem inkább tényekről van szó. Az említett kategóriába sorolható könyvek esetében pedig tényleg az áll a történetek középpontjában, hogy különböző paranormális lények - tehát nem csak a vámpírok - találnak rá a sors által nekik rendelt párra, és ahogy az ilyenkor lenni szokott a romantikus érzelmekhez szenvedély is társul, amelyre a regények számos pikáns jelenete szolgál ékes bizonyítékul.
Persze, mint minden műfaj és annak minden kategóriája esetében vannak jobb és rosszabb történetek. Nem merültem el annyira a paranormális sorozatok birodalmában, hogy mindent figyelembe vevő rangsort tudjak felállítani, ugyanakkor a minőségi besorolásnál számomra létezik egy nagyon fontos szempont: a háttérvilág és a sorozat kötetein átívelő eseményszál összetettsége.
Mi is adja a poszt apropóját? Mi az oka, hogy össze-vissza hadoválok itt mindenféle lényekről és az ágybeli teljesítményükről? Úgy éreztem, hogy ez a téma ismét aktuálissá vált, tekintve, hogy a paranormális romantikusok egy hosszabb szünetet követően újra visszatértek a könyvesboltok polcaira.
Mivel évek maradtak ki, ami alatt sokat változott a könyvpiac, az aktuális trendek, hasonlóképpen az olvasói elvárások, jogos a kérdés, hogy van még létjogosultsága az évek óta szünetelő sorozatoknak a jelenben, vagy már leáldozott a napjuk? Érdemes-e kiadni ismét az előzményeket? Tudnak még új olvasókat toborozni maguknak, vagy meg kell elégedniük a korábbi rajongók tömegével? Kellett ez a kis szünet a paranormális regények megjelentetésében? Vagy éppen az lesz a gond, hogy túl sok idő telt el az utolsó részek megjelenése óta?
Mivel évek maradtak ki, ami alatt sokat változott a könyvpiac, az aktuális trendek, hasonlóképpen az olvasói elvárások, jogos a kérdés, hogy van még létjogosultsága az évek óta szünetelő sorozatoknak a jelenben, vagy már leáldozott a napjuk? Érdemes-e kiadni ismét az előzményeket? Tudnak még új olvasókat toborozni maguknak, vagy meg kell elégedniük a korábbi rajongók tömegével? Kellett ez a kis szünet a paranormális regények megjelentetésében? Vagy éppen az lesz a gond, hogy túl sok idő telt el az utolsó részek megjelenése óta?
Ezek szerint volt már korábban... Bizony, volt egy "aranykor", mielőtt még a sok-sok megjelenés "kivéreztette" volna a témát - ahogy azt a kiadói berkekben emlegetik. Nézzünk akkor egy kis "vámpírpornó" történelmet és félbehagyott paranormális - nem kifejezetten csak romantikus - sorozat felsorolást.
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Ulpius-Ház Könyvkiadó, amelynek alapítására 1998-ban került sor, 2002-ben elnyerte az Év Kiadója címet, majd a csúcsot követően mélyrepülésbe kezdett, 2015-ben pedig csődvédelmet kért és meg is szűnt. Ezzel pedig a kör bezárult. A kiadó - a többi megjelentett kiadványa mellett - 2009-től zászlóshajóként tekintett a paranormális történetekre, több sorozat kiadásába is belekezdett. Többek között a kiadó gondozásában jelent meg a True Blood, a Fekete Tőr Testvériség, a Halhatatlanok alkonyat után, a Sötét vágyak vadásza - ami eredetiben csak Dark Hunter, mindenféle vágyak emlegetése nélkül -, valamint Az Alvilág Urai, a Bukott angyalok, az Atlantisz, illetve a Cat és Bones. A fénykor 2009-2012. évek közötti időszakra tekinthető, ekkor nagy mennyiségben ontotta a kiadó az előbb felsorolt sorozatok köteteit, majd a megjelenések ritkulni kezdtek, a fő profil a BDSM és az erotika, illetve a magyar szerzők irányába tolódott, a rajongók pedig éveket vártak a kedvencük újabb kötetének megjelenésére. Aztán mindennek vége szakadt, amikor a kiadó 2015-ben csődöt jelentett.
Közel egy évvel a csődvédelem hírét követően - vagyis ez év tavaszán - lassanként elkezdtek kiszivárogni a könyvpiac hírei: más kiadó karolták fel a félbehagyott sorozatokat, azóta pedig már a könyvesboltokba és a rajongókhoz is eljutott néhány kötet.
Folytatom a mesét - bár ez már egy másik történet -, mert létezett néhány évvel ezelőtt egy Egmont-Hungary Kiadó - illetve most is létezik, de csak gyerekkönyveket jelentet meg -, aki szintén belevágott a paranormális - és egyéb kategóriába tartozó - történetek megjelentetésébe, egy idő után szintén félbemaradt sorozatokat hagyott maga után. Bár ez a kiadó figyelt a minőségre és az olvasóira, mégis kénytelen volt kivonulni a hazai könyvpiacnak erről a részéről és befejezni megkezdett tevékenységét. A végeredmény ugyanaz, még akkor is, ha ebben az esetben talán nem olyan keserű az utóíz.
Minőségi fordításban és a kategórián belül igényesnek számító köntösben jelentek meg Nalini Singh Angyali vadász, illetve Egy világ - két faj - állandó küzdelem című sorozatának kötetei. Mindkettő öt-öt részig, illetve az előbbi még egy kiegészítő novellás kötetig jutott el a megjelenéseket tekintve. Ilona Andrews Világok peremén című sorozata közel már közel sem volt ennyire szerencsés a magyar nyelvű kiadásokat tekintve, hiszen mindössze két történetet ismerhettek meg az olvasók a sorozatból. Hasonló sorsra jutott Larissa Ione Daemonica sorozata is, amelyből szintén csak két regény jelent meg kis hazánkban.
Az Alexandra Kiadó egy rövid próbálkozás erejéig kitérőt tett a paranormális irodalom ösvénye felé, amelynek eredménye Chloe Neill Chicagoland vámpírjai című sorozatának két kötete lett, majd semmi - bár a kiadó még létezik. Ugyan ez a hozzáállás nem csak a paranormális regényekkel kapcsolatban jellemző a kiadó részéről, hanem érinti az sience fiction - fantasy irodalom egyéb szerzőit és sorozatait is.
Az Agave Könyvek, mint kiadó a mai napig létezik és kifejezetten kedvelem is őket. Az Anita Blake sorozat megjelentetésével - ami az elején még csak paranormális lények és kalandok sokaságát vonultatta fel, ugyanakkor kerülte a romantikát - az urban fantasy külön kategóriáját képviselő paranormális regények megjelentetésében úttörőnek számítanak kis hazánkban. Részükről Richelle Mead Georgina Kincaid, illetve Patricia Briggs Mercy Thompson sorozatában kezdtek bele, majd két-két rész megjelenését követően hagyták azokat félbe. Az ok: a könyvek iránti érdeklődés sokszorosa volt a megvásárolt példányoknak - a kiadványokat, történeteket sokan kedvelték, de kevesen adtak pénzt ezekért a kötetekért, a kiadó szempontjából pedig ezt nem lehetett kifizetődőnek tekinteni.
Ugyanide sorolnám Athenaeum Kiadó gondozásában megjelent Charley Davidson sorozatot is, amelyet Darinda Jones neve fémjelez. De beszélhetnék a Cor Leonis Kiadó által a Kelly Kiadótól átvett és jelenleg öt magyarul megjelent kötetnél tartó Cassandra Palmer sorozatról is, amelyet Karen Chance írt meg - véleményem szerint - fantasztikusra. Ez utóbbi esetében ígéret van a folytatásra, de lassan már nem tudok hinni benne.
Folytatom a mesét - bár ez már egy másik történet -, mert létezett néhány évvel ezelőtt egy Egmont-Hungary Kiadó - illetve most is létezik, de csak gyerekkönyveket jelentet meg -, aki szintén belevágott a paranormális - és egyéb kategóriába tartozó - történetek megjelentetésébe, egy idő után szintén félbemaradt sorozatokat hagyott maga után. Bár ez a kiadó figyelt a minőségre és az olvasóira, mégis kénytelen volt kivonulni a hazai könyvpiacnak erről a részéről és befejezni megkezdett tevékenységét. A végeredmény ugyanaz, még akkor is, ha ebben az esetben talán nem olyan keserű az utóíz.
Minőségi fordításban és a kategórián belül igényesnek számító köntösben jelentek meg Nalini Singh Angyali vadász, illetve Egy világ - két faj - állandó küzdelem című sorozatának kötetei. Mindkettő öt-öt részig, illetve az előbbi még egy kiegészítő novellás kötetig jutott el a megjelenéseket tekintve. Ilona Andrews Világok peremén című sorozata közel már közel sem volt ennyire szerencsés a magyar nyelvű kiadásokat tekintve, hiszen mindössze két történetet ismerhettek meg az olvasók a sorozatból. Hasonló sorsra jutott Larissa Ione Daemonica sorozata is, amelyből szintén csak két regény jelent meg kis hazánkban.
Az Alexandra Kiadó egy rövid próbálkozás erejéig kitérőt tett a paranormális irodalom ösvénye felé, amelynek eredménye Chloe Neill Chicagoland vámpírjai című sorozatának két kötete lett, majd semmi - bár a kiadó még létezik. Ugyan ez a hozzáállás nem csak a paranormális regényekkel kapcsolatban jellemző a kiadó részéről, hanem érinti az sience fiction - fantasy irodalom egyéb szerzőit és sorozatait is.
Az Agave Könyvek, mint kiadó a mai napig létezik és kifejezetten kedvelem is őket. Az Anita Blake sorozat megjelentetésével - ami az elején még csak paranormális lények és kalandok sokaságát vonultatta fel, ugyanakkor kerülte a romantikát - az urban fantasy külön kategóriáját képviselő paranormális regények megjelentetésében úttörőnek számítanak kis hazánkban. Részükről Richelle Mead Georgina Kincaid, illetve Patricia Briggs Mercy Thompson sorozatában kezdtek bele, majd két-két rész megjelenését követően hagyták azokat félbe. Az ok: a könyvek iránti érdeklődés sokszorosa volt a megvásárolt példányoknak - a kiadványokat, történeteket sokan kedvelték, de kevesen adtak pénzt ezekért a kötetekért, a kiadó szempontjából pedig ezt nem lehetett kifizetődőnek tekinteni.
Ugyanide sorolnám Athenaeum Kiadó gondozásában megjelent Charley Davidson sorozatot is, amelyet Darinda Jones neve fémjelez. De beszélhetnék a Cor Leonis Kiadó által a Kelly Kiadótól átvett és jelenleg öt magyarul megjelent kötetnél tartó Cassandra Palmer sorozatról is, amelyet Karen Chance írt meg - véleményem szerint - fantasztikusra. Ez utóbbi esetében ígéret van a folytatásra, de lassan már nem tudok hinni benne.
Nem mindenki ismerte vagy olvasta ezeket a korábban kiadott köteteket, az új olvasók - magam is ezt tenném - biztosan csak pislognak a sokadik megjelent részre és semmit sem tudnak az előzményekről. A megkezdett és félbehagyott paranormális sorozatokra, illetve azok jellemzőire a témához tartozó következő posztban fogok bővebben kitérni.
Úgy néz ki, hogy nincs azonban minden veszve és a hamvakból új remény sarjadt - már ami néhány sorozat esetében a folytatások lehetőségét illeti. Ejtsünk most néhány szót ezekről. Az Art Nouveau Kiadó gondozásában új regény jelent meg a Fekete Tőr Testvériség sorozaton belül Az árnyékok címmel, valamint a Bukott angyalok sorozaton belül Birtoklás címmel.
Az Athenaeum Kiadó jóvoltából bővült a Halhatatlanok alkonyat után sorozat a Vámpírbosszú résszel, amely kötet főszerepét ezúttal Lothaire kapta, valamint a Sötét vágyak vadásza sorozat a Bűnös éj című kötettel. Ez utóbbi két regényt már olvastam, a véleményeim a címekre kattintva elérhetőek el.
A Libri Kiadó gondozásában megjelent Éjsötét szenvedély, az Alvilág Urai sorozat ötödik kötete, még annyira friss, hogy a véleményem majd még ezt követően fogom közzé tenni - bár végül is nem titkolhatom, hogy ez a kötet ihlette ezt a posztot.
Egyes információk szerint a Könyvmolyképző Kiadó vette meg a Cat és Bones, valamint az Angyali vadász sorozatok jogait, tehát idővel majd számíthatnak az olvasók az új kötetek megjelenésére.
Egyelőre még nem hallottam vagy olvastam semmit az Egy világ - két faj - állandó küzdelem, a Világok peremén, a Daemonica, valamint a Chicagoland vámpírjai sorozatok esetleges folytatásáról. Ugyanígy nem látok esélyt a Georgina Kincaid és a Mercy Thompson sorozatok folytatására sem, bár az mindenképpen értékelendő, hogy a kiadó végül - a korábbi bejelentése ellenére - befejezte a Halhatatlan című trilógiáját, illetve továbbra is ütemezetten jelenteti meg az Anita Blake sorozat köteteit.
Bár sokan fanyalogva tekintenek ezekre a művekre, véleményem szerint megvan a maguk helye a hazai könyvkiadás piacán. Persze kérdés a minőség és a tálalás, ami néha félre szokott siklani - mind a kettő. A silány minőség, a fordítás igénytelensége, a sorozatszerkesztés hiánya ugyanúgy elriasztja egy idő után az olvasókat, mint az ízléstelen, a történethez egyáltalán nem passzoló borító. Mert ezek a sorozatok - bár nem azonos minőségűek - olvashatók, élvezhetők és kedvelhetők. Van rájuk igény és viszonylag széles az olvasóközönségük. Örülök neki, hogy vannak folytatások, reménykedem benne, hogy a még gazdára nem talált történetfolyamok is elkelnek előbb vagy utóbb - sőt mi több, sikeresnek is bizonyulnak. Nem látok lehetőséget a korábbi sebességre - nincs is arra a dömpingre szükség -, de azért nem mondok nemet az említett sorozatok új részeinek megjelenésére sem.
Mindezek mellett pedig az is bizakodásra ad okot, hogy feltűntek a kategóriába sorolt, de kevésbé csajosnak mondott sorozatok is. Ebbe a csoportba sorolnám Anne Bishop Mások sorozatát, amelyből eddig egy rész, a Vörös betűkkel jelent meg, de remélem, hogy hamarosan társa is mellé kerül. Hasonlóképpen ide tartozónak tartom Ilona Andrews Kate Daniels sorozatát, amelyből eddig szintén egy rész a Magic Bites - Pusztító mágia jelent meg, valamint Kim Harrison Hollows sorozatát, amelyből viszont már három rész került ki a nyomdából.
Az Athenaeum Kiadó jóvoltából bővült a Halhatatlanok alkonyat után sorozat a Vámpírbosszú résszel, amely kötet főszerepét ezúttal Lothaire kapta, valamint a Sötét vágyak vadásza sorozat a Bűnös éj című kötettel. Ez utóbbi két regényt már olvastam, a véleményeim a címekre kattintva elérhetőek el.
A Libri Kiadó gondozásában megjelent Éjsötét szenvedély, az Alvilág Urai sorozat ötödik kötete, még annyira friss, hogy a véleményem majd még ezt követően fogom közzé tenni - bár végül is nem titkolhatom, hogy ez a kötet ihlette ezt a posztot.
Egyes információk szerint a Könyvmolyképző Kiadó vette meg a Cat és Bones, valamint az Angyali vadász sorozatok jogait, tehát idővel majd számíthatnak az olvasók az új kötetek megjelenésére.
Egyelőre még nem hallottam vagy olvastam semmit az Egy világ - két faj - állandó küzdelem, a Világok peremén, a Daemonica, valamint a Chicagoland vámpírjai sorozatok esetleges folytatásáról. Ugyanígy nem látok esélyt a Georgina Kincaid és a Mercy Thompson sorozatok folytatására sem, bár az mindenképpen értékelendő, hogy a kiadó végül - a korábbi bejelentése ellenére - befejezte a Halhatatlan című trilógiáját, illetve továbbra is ütemezetten jelenteti meg az Anita Blake sorozat köteteit.
Bár sokan fanyalogva tekintenek ezekre a művekre, véleményem szerint megvan a maguk helye a hazai könyvkiadás piacán. Persze kérdés a minőség és a tálalás, ami néha félre szokott siklani - mind a kettő. A silány minőség, a fordítás igénytelensége, a sorozatszerkesztés hiánya ugyanúgy elriasztja egy idő után az olvasókat, mint az ízléstelen, a történethez egyáltalán nem passzoló borító. Mert ezek a sorozatok - bár nem azonos minőségűek - olvashatók, élvezhetők és kedvelhetők. Van rájuk igény és viszonylag széles az olvasóközönségük. Örülök neki, hogy vannak folytatások, reménykedem benne, hogy a még gazdára nem talált történetfolyamok is elkelnek előbb vagy utóbb - sőt mi több, sikeresnek is bizonyulnak. Nem látok lehetőséget a korábbi sebességre - nincs is arra a dömpingre szükség -, de azért nem mondok nemet az említett sorozatok új részeinek megjelenésére sem.
Mindezek mellett pedig az is bizakodásra ad okot, hogy feltűntek a kategóriába sorolt, de kevésbé csajosnak mondott sorozatok is. Ebbe a csoportba sorolnám Anne Bishop Mások sorozatát, amelyből eddig egy rész, a Vörös betűkkel jelent meg, de remélem, hogy hamarosan társa is mellé kerül. Hasonlóképpen ide tartozónak tartom Ilona Andrews Kate Daniels sorozatát, amelyből eddig szintén egy rész a Magic Bites - Pusztító mágia jelent meg, valamint Kim Harrison Hollows sorozatát, amelyből viszont már három rész került ki a nyomdából.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése