Miután már elég régen voltunk utoljára moziban és még sikerült elcsípni a Prometheus 3D-s előadását kedves megyeszékhelyünk legnagyobb mozijában, ezért Agatha barátnőmmel úgy döntöttünk, hogy bizony moziba megyünk. Borga barátnőnket most csak azért hagytuk otthon, mert egészségi állapota erősen kifogásolhatónak bizonyult. Szóval kettesben elmentünk azt a filmet megnézni, amelyre már májustól fentük a fogunkat. Nem kapkodtuk el, az igaz.
Nagy vonalakban tisztában voltunk a film történetével. Tudós csapat kutatja a bolygónkon létrejött élet készítőinek, tehát a Teremtőinknek az eredetét. Megtalálják a bolygójukat és útra is indulnak, hogy megismerjék őket, felvegyék velük a kapcsolatot. Szóval olyan kedvünkre való, látványosnak ígérkező produkcióra számítottunk. Előzetes vélemények alapján, amelyekre azért próbáltam nem igazán odafigyelni, valami (egész lényeges) mondanivalója is van a filmnek. Nosza, kíváncsi voltam rá.
A film első 5 percét tátott szájjal néztem. Leginkább azért, hogy mi a fene is történt tulajdonképpen. Aztán persze a későbbiekben fény derül a magyarázatra is. A folytatásban tudósaink felfedezik azt a bizonyos térképet, majd támogatót is találnak és nekivágnak az űrnek. Az utazás alatt mindenki alszik, csak David (Michael Fasbender) vigyáz az utazókra, aki közben ősi nyelveket tanul és próbálja felvenni a kapcsolatot a Teremtőkkel. Persze sikertelenül. Az úticél elérése előtt mindenki felébred, összeszedi magát és még a sötétedés beállta előtt neki is vágnak egy építménynek gondolt létesítmény felderítésének. Találnak furcsa, mumifikálódott testeket, majd David kinyit egy ajtót. A feltáruló teremben egy hatalmas fej uralja a teret és körben mindenütt furcsa vázák sorakoznak. Bezsákolnak egy levágott fejet, David magához vesz egy vázát és gyorsan sietnek vissza az űrhajóra, mert szörnyű, nagy elektromos töltésű vihar közeledik. Persze semmi nem megy egyszerűen. Tudósaink nekikezdenek a fej vizsgálatának, David pedig kinyitja a "vázáját". Az igazi bonyodalmak innentől kezdődnek, de azok részletezésébe már nem mennék bele, mert akkor nincs értelme megnézni a filmet.
Összességében azt mondhatom el, hogy látványra a film nagyon a helyén van. Gyakorlatilag ez a legjobban értékelhető az egész filmben. Az űrhajók, a lények, a vihar, minden fantasztikus. Egyedül a támogató megöregített arcával nem voltam megelégedve. Szörnyű volt a maszkja. Miért nem lehetett egy ténylegesen idős szereplőt alkalmazni és miért kellett ezt a mesterséges öregítést ennyire erőltetni? Vagy ha már így döntöttek, akkor végeztek volna jobb munkát a maszkmesterek.
Amit nem találtam a filmben, az a mondanivaló. Gyakorlatilag semmiről nem szólt. A mondanivaló színvonala leginkább egy B-kategóriás filmével vetekszik. (Ridley Scott rendezésétől azért többet vártam.) Néhány jelenet is megszolgálta magának ezt a kifejezést. Leginkább a sablonos, elcsépelt és gyerekes párbeszédek és cselekmények jellemzők a filmre. Tudósok, akiket pont a saját szakterületük alá eső téma hagy a leghidegebben, egyik részről profi felderítő és gépesített technika, másik részről meg az elcsépelt "mindjárt lemegyek és megnézem" cselekmény. Minek akkor a hatalmas technika?
Számomra David volt igazán furcsa. Az rendben van, hogy megtanulta az ősi nyelveket, de honnan tudta, hogy egy ajtó kinyitásához melyik csíkot kell végigsimítani és melyik dudort kell megnyomni? Minden ajtót kinyitott és mindenbe belepiszkált. Dühített a geológus és biológus páros is, akik már rögtön az elején eltévednek az építményben.
Ha valaki esetleg olyan tudatlanul menne a moziba, mint én is tettem, akkor bizonyára meg fog lepődni, hogy az Alien filmekkel kapcsolatos folyamatos utalásokkal találkozik. Nos, ez nem véletlen. A film gyakorlatilag az Alien filmek előzményét tárja elénk. SPOILER Találkozhatunk az Arctámadók őseivel, kialakulásukkal és természetesen azt is megtudjuk, hogyan is született meg az Alien. SPOLER VÉGE
Mindezek ellenére a film nagy csalódás volt. Látványra nagyon jó, mondanivalóra szinte semmi. A 3D legalább élvezhető volt.
A film első 5 percét tátott szájjal néztem. Leginkább azért, hogy mi a fene is történt tulajdonképpen. Aztán persze a későbbiekben fény derül a magyarázatra is. A folytatásban tudósaink felfedezik azt a bizonyos térképet, majd támogatót is találnak és nekivágnak az űrnek. Az utazás alatt mindenki alszik, csak David (Michael Fasbender) vigyáz az utazókra, aki közben ősi nyelveket tanul és próbálja felvenni a kapcsolatot a Teremtőkkel. Persze sikertelenül. Az úticél elérése előtt mindenki felébred, összeszedi magát és még a sötétedés beállta előtt neki is vágnak egy építménynek gondolt létesítmény felderítésének. Találnak furcsa, mumifikálódott testeket, majd David kinyit egy ajtót. A feltáruló teremben egy hatalmas fej uralja a teret és körben mindenütt furcsa vázák sorakoznak. Bezsákolnak egy levágott fejet, David magához vesz egy vázát és gyorsan sietnek vissza az űrhajóra, mert szörnyű, nagy elektromos töltésű vihar közeledik. Persze semmi nem megy egyszerűen. Tudósaink nekikezdenek a fej vizsgálatának, David pedig kinyitja a "vázáját". Az igazi bonyodalmak innentől kezdődnek, de azok részletezésébe már nem mennék bele, mert akkor nincs értelme megnézni a filmet.
Összességében azt mondhatom el, hogy látványra a film nagyon a helyén van. Gyakorlatilag ez a legjobban értékelhető az egész filmben. Az űrhajók, a lények, a vihar, minden fantasztikus. Egyedül a támogató megöregített arcával nem voltam megelégedve. Szörnyű volt a maszkja. Miért nem lehetett egy ténylegesen idős szereplőt alkalmazni és miért kellett ezt a mesterséges öregítést ennyire erőltetni? Vagy ha már így döntöttek, akkor végeztek volna jobb munkát a maszkmesterek.
Amit nem találtam a filmben, az a mondanivaló. Gyakorlatilag semmiről nem szólt. A mondanivaló színvonala leginkább egy B-kategóriás filmével vetekszik. (Ridley Scott rendezésétől azért többet vártam.) Néhány jelenet is megszolgálta magának ezt a kifejezést. Leginkább a sablonos, elcsépelt és gyerekes párbeszédek és cselekmények jellemzők a filmre. Tudósok, akiket pont a saját szakterületük alá eső téma hagy a leghidegebben, egyik részről profi felderítő és gépesített technika, másik részről meg az elcsépelt "mindjárt lemegyek és megnézem" cselekmény. Minek akkor a hatalmas technika?
Számomra David volt igazán furcsa. Az rendben van, hogy megtanulta az ősi nyelveket, de honnan tudta, hogy egy ajtó kinyitásához melyik csíkot kell végigsimítani és melyik dudort kell megnyomni? Minden ajtót kinyitott és mindenbe belepiszkált. Dühített a geológus és biológus páros is, akik már rögtön az elején eltévednek az építményben.
Ha valaki esetleg olyan tudatlanul menne a moziba, mint én is tettem, akkor bizonyára meg fog lepődni, hogy az Alien filmekkel kapcsolatos folyamatos utalásokkal találkozik. Nos, ez nem véletlen. A film gyakorlatilag az Alien filmek előzményét tárja elénk. SPOILER Találkozhatunk az Arctámadók őseivel, kialakulásukkal és természetesen azt is megtudjuk, hogyan is született meg az Alien. SPOLER VÉGE
Mindezek ellenére a film nagy csalódás volt. Látványra nagyon jó, mondanivalóra szinte semmi. A 3D legalább élvezhető volt.
Magyar cím: Prometheus
Magyar bemutató: 2012. június 07.
Amerikai cím: Prometheus
Amerikai bemutató: 2012. június 08.
Rendező: Ridley Scott
Rendező: Ridley Scott
Főszereplők: Michael Dassbender (David), Charlize Theron (Meredith Vickers), Noomi Rapace (Elizabeth Shaw), Idris Elba (Janek kapitány)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése