Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2012. szeptember 30., vasárnap

Raoul Renier: Sötét álmok

Az író neve újra és újra, éveken keresztül a szemem elé került egyik kedvenc kiadóm könyvkínálatát nézegetve. Soha nem vettem azonban a fáradtságot, hogy utánanézzek a név mögött megbújó személynek. Így történt meg az, hogy csak közel másfél éve szembesültem azzal, hogy Raoul Renier magyar szerző, azaz Kornya Zsolt. A MesterMűvek sorozatban végzett munkája volt az, ami végül is felé és a művei felé fordította a figyelmemet. Az említett sorozat köteteinek legtöbb előszava az ő tollából került ki. Alapossága, az írások részletessége és mégis érthetősége, de leginkább élvezhetősége, valamint a szövegekből érződő tudás mélysége volt az, ami igazán kíváncsivá tett az általa írt művekkel kapcsolatban. Ahogy Ő maga is megjegyezte az egyik kiadói fórumon: "nem gondoltam rá, hogy így is fogok toborozni magamnak olvasókat". :)) Pedig nagyon úgy néz ki, hogy egyet már sikerült is. :) A Sötét álmok novelláskötet után újabb írásokra is kíváncsi vagyok. :)
A Sötét álmok fülszövege már önmagában is figyelemfelkeltő. Ami végleg meggyőzött arról, hogy olvasnom kell ezt a kötetet az a fülszöveg utolsó mondata: "a könyvet nem csak a Renier-ínyencek, hanem a szerzővel most ismerkedők is élvezettel forgathatják." Na, én pont abba a kategóriába tartozom, aki most ismerkedik a szerzővel. Nem szívesen csöppenek bele egy olyan sorozatba, ami már a sokadik köteténél tart, akkor már inkább más, számomra ugyanúgy ismeretlen szerzők most induló sorozataival ismerkedek (így sodródtam egyébként Brandon Sanderson műveinek közelébe). A Sötét álmok című novelláskötet azonban tényleg alkalmas az ismerkedésre.

Annyit emlegettem már, hogy novelláskötetről van szó. Valóban az. 13 db, különböző hosszúságú (pár oldalastól a közel 60 oldalasig terjedő) történet olvasható a kötetben egybe fűzve. Ami miatt különleges a kiadvány, az a hangulat. A történetek nincsenek kapcsolatban egymással, nem tűnik fel egyik vagy másik szereplő a későbbi írásokban, de hangulatilag mégis teljesen egységes képet tár az olvasók elé. Olvasás közben széltében, hosszában és időben is bebarangoljuk annak az alternatív középkori Európának a területeit, amelyet az író képzelt el és foglalt történetekbe. Az írások nyelvezete is alkalmazkodik az alaphangulathoz, kellően archaikus, de mégsem élvezhetetlen. A kötet elején azért meglepetésként ért ez a nyelvezet és amíg hozzá nem szoktam, addig bizony meg is szenvedtem vele, de hamar rá lehet érezni az ízére és onnantól már csak úgy peregtek az oldalak.

Több novella is meghatározó élménnyel volt rám. A történetek emberközpontúsága meghatározó, az alapvető emberi érzelmek, reakciók tárháza jelenik meg az olvasó előtt. Van amelyikben akár magunkra is ismerhetünk. Könnyen beleélhetjük magunkat a történetekbe és elgondolkozhatunk rajta, hogy vajon hasonló helyzetben mi hogyan is reagálnánk? Melyik oldalon állnánk? Mit tennénk, ha ezek a mesék velünk történnének meg? A szórakozás mellett engem el is gondolkoztattak ezek az írások. Az alternatív Európa világa kifejezetten tetszik. A történelmi hitelesség és a misztikum, mágia keveréke eddig is a gyengém volt és szerintem továbbra is az marad. A lényeg, hogy ebben a kötetben megtaláltam az ízlésemnek megfelelő írásokat. :)

A korábbi kiadás borítója
Amíg a kötet eleje sötétebb, a végén szereplő történetek inkább humorosabbak. A Rajnai rege, A könnyhullató borzongató és sötét. A fegyverkovács meséjében egy tragikus lovagregény elevenedett meg a lapokon. Kedvemre való volt. A Logosz című írás egész rövid, de annál zseniálisabb és tanulságosabb. A dúvad története némiképp lassan indult, de aztán kárpótolt mindenért és végül az egyik kedvencemmé nőtte ki magát. A breton legény a maga stílusával, elrabolta a szívem. :) Olvasni akarok még róla és szerintem fogok is, mert a breton legény szerepel a Sötét Mersant sorozatban is (és épp tegnap értesültem róla, hogy már megvehető e-könyvben is. Bővebben a kiadó e-könyveiről itt). A másik kedvencem A város hőse lett. A politikai cselszövések, a testvéri csatározások, a hatalomvágy és a cseles, elmés megoldás szintén levett a lábamról. Remek írás! A költő angyala volt rám a legkevesebb hatással. Nem tudtam azonosulni az írással. Sajnálom. A vasorrú bába és a Sárkányölő Bende történeteket már olvastam korábban a 77 - Hetvenhét novellaválogatásban. Mindkettő jó és élvezetes mű. Ugyanez mondható el Az asszony és az ork írásról is. Üdítő stílusa mellet ismét lényeges a történet mondanivalója is. A segítség a bajban egy nagyon humoros történet. Az olvasó szempontjából, de nem a főszereplő nézőpontjából. Mi mosolygunk, ő pedig retteg. A vigyázz, mit kívánsz tipikus esete. :) Nagyon jó volt olvasni. Az édes tudatlanság hol bosszantó, hol megmosolyogtató. A tündér bosszúja történetben inkább az utóbbi. A Sánta Barghúl költészete pedig méltó befejezése a válogatásnak.

A kiadásról: A novellák egy hasonló összetételű válogatása már megjelent 2003-ban. Ebben a kötetben a régiek mellett három új novella is szerepel. Ez a kiadvány a kiadó Exkluzív sorozatának részeként jelent meg. A kiadás ismét nagyon igényes, engem lenyűgözött.

Összességében pozitívan tudok nyilatkozni a kötetről. Még egy olyan írót sikerült megismernem, akinek el szeretném olvasni a többi írását is. Hangulatában nagyon megragadott ez a kötet. Kicsit meglepett a szöveg stílusa és idő kellett, amíg ráhangolódtam, de határozottan tetszett a válogatás.
Mindig is úgy éreztem, hogy az én műfajom a fantasy. Most viszont azt is kijelenthetem, hogy ezen belül a dark fantasy az egyik legjobban bejövős. Szeretem a sötét és misztikus, de mégis valóság alapú történeteket. Ha te is így gondolod és eddig nem mertél belevágni az író sorozataiba, akkor kezd az ismerkedést ezzel a kötettel. Csak vigyázz, mert könnyen úgy járhatsz, mint én: remeg majd a kezed a többi írásért. :)




A könyvet köszönöm a Delta Vision Kiadónak!


Pontszám: 9
Kiadó: Delta Vision
Kiadás éve: 2012.
Terjedelem: 312 oldal
Teljes ár: 2.990,- Ft
Eredeti cím: -
Kiadói sorozat: Delta Vision Exkluzív
Forrás: recenziós példány, kiadótól

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons