Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2012. október 11., csütörtök

Anne McCaffrey: Sárkányröpte (Pern sárkánylovasai 1.)

Ha valaki megkérdezi tőlem, hogy melyik sárkányos könyv a kedvencem, akkor rögtön rávágom, hogy a Pern sárkánylovasai sorozat több könyve is az. 2007-ben fedeztem fel teljesen véletlenül ezt a sorozatot az egyik online könyváruház oldalán. Nem is indult minden egészen simán, mert kapásból 2. kötetet, a Sárkányhajszát vettem meg először (annak jobban tetszett a fülszövege), majd kénytelen voltam beszerezni (minő nagy fáradtság) az első kötetet is. Elég volt azonban csak elkezdenem olvasni és tudtam, hogy soha nem fogom megbánni a vásárlást. :) Azóta már harmadszor olvastam el és még mindig szeretem, még mindig a kedvencem.
Indokom is volt az újraolvasásra. Lassan 1 éve lesz (november 21-én), hogy az írónő eltávozott ebből a világból. Túlnan szállt. :( Iránta való tiszteletem jeléül a moly.hu oldalon hirdettem egy emlékolvasást. A teljesítéshez 3 regény elolvasása és értékelése szükséges. Részemről ez az egyik. Ebből következik, hogy hamarosan jelentkezni fogok még legalább két értékeléssel.

Nem ismered még Pern világát? Akkor bemutatom neked. Képzelj el egy bolygót, amelynek növényvilágát veszélyezteti egy másik, közeli bolygóról hulló spóra. Képzelj el egy bolygót, ahol az emberek úgy védekeznek ezen támadás ellen, hogy sok-sok évvel ezelőtt az őshonos élőlényekből kinemesítették a sárkányokat, akik tűzkövet rágva képesek lángot fújni és még a levegőben megsemmisíteni az "ellenséget". Képzeld el, hogy a sárkányok és lovasaik között különleges kapcsolat áll fenn és egész életüket a szál elleni harcnak szentelik. Képzeld el, hogy a sárkányok és lovasaik a sárkányfészkekben élnek, a többi ember az alagokban. Képzeld el, hogy mi történik akkor, ha hosszú ideig nem hullik szál és a hagyomány lassan elenyészik, a veszélyre figyelmeztető jelzések lassan elfelejtődnek és már senkit sem érdekelnek.

Történetünk is egy ilyen időszakban kezdődik. Az együttállások miatt már 400 éve nem hullott szál az égből. Az alagok urai fellázadnak a sárkányfészeknek fizetendő adók teljesítése ellen, a sárkányfészek elgyengült, a sárkányúrnő gyenge kezű és sárkánya is öreg, fészekalja kicsi és a sárkányvezér sem áll a helyzet magaslatán. Az öreg királynő lerakta utolsó fészekalját, a tojások kikelés előtt állnak. Az aranytojás királynőt rejt. Itt a lehetőség, hogy Pernnek fiatal és ügyes sárkányúrnője legyen. Különösen fontos ez azért is, mert Pern hat sárkányfészke közül öt üres, már csak Bendenben vannak sárkányok és lovasok és az egyik fiatal bronz lovas, F'lar szerint hamarosan újra szál fog hullani az égből.

A történet eleje kicsit kusza, a nevek furcsák. Mindez csak addig tart, amíg meg nem szokjuk a világ különlegességeit, a társadalmi berendezkedés szabályait. Mindössze 30-40 oldalra van ehhez szükség. Majd összeáll a kép, beindul a történet és jobb esetben magával is ragad, beszippant. Én minden egyes alkalommal így járok, amikor olvasom.
Többen állítják, hogy ha elolvastad az írónő egy könyvét, akkor gyakorlatilag az összeset elolvastad, mert hasonlóak a történések. Nem tagadom, hogy vannak azonosságok és ismerős, visszatérő jelenetek a könyvben, sorozatban, de számomra mindegyik könyv, mindegyik történet egyedi és mindegyiket szeretem olvasni.
A történet a sci-fi és a fantasy határán mozog. Sci-fi, mert történetünk nem a Földön, hanem egy másik bolygón játszódik, Utalásokat is ad a regény arra vonatkozóan, hogy bizony ide jöttek az ősök és technikailag sokkal fejlettebbek voltak és sok minden elfelejtődött a bolygó meghódítása azóta. A történet szempontjából lényeges időugrások is inkább a sci-fi műfajához kötik a regényt. Fantasynak azért tartom, mert a főszereplők a sárkányok és a sárkánylovasok. Sokkal több és a történet szempontjából lényegesebb fantasy elemet tartalmaz a történet, mint sci-fi hivatkozást, ezért számomra ez a sorozat inkább fantasy.
A könyvben nem szerepel, ezért az olvasáshoz segítségként hoztam egy térképet Pernről. Szerintem szükség van rá.

Beszéljünk a karakterekről is. A legfontosabb és számomra legszerethetőbb szereplők maguk a sárkányok. Mindegyik egy igazi egyéniség. A humoruk pedig fantasztikus. :) Világlátásuk - nem meglepően - teljesen egyedi. Bizonyos helyzeteket teljesen egyszerűen értelmeznek és az adott reakciójuk is ehhez idomul. Párszor meg tudtak lepni, ugyanakkor nagyon tetszett, ahogy kezelték a problémát. Az egyik kedvencem ez a rész: Lessza eltűnődött azon, vajon honnan tudta a sárkány a nevét, de Ramoth válaszolt neki: "Miért ne tudná a saját nevét, ha egyszer az övé és senki másé?" Ugye értitek, hogy mire gondoltam, amikor azt mondtam, hogy szeretem az egyedi világlátásukat? :)
Főhősnőnk Lessza, aki nekem az elején elég fura teremtésnek tűnt, de a fejlődése nyomon követhető a regény folyamán. Helyenként elvakult, makacs és felelőtlen. F'lar mindig megrázza Lesszát a könyvben, ha valami butaságot csinál. Bevallom, hogy én is szívesen megráztam volna párszor, talán még többször is, mint F'lar. Vannak viszont jó ötletei is, amelyekhez merészség és elszántság is társul. A végére egész megkedveltem és még tiszteletet is sikerült kivívnia nálam, de soha nem lett a kedvenc női szereplőm.
Ha már ennyit emlegettem F'lart, akkor beszéljünk egy kicsit róla is. Igazi vezér típus. Bár még igencsak fiatal, de határozott elképzelései vannak, amelyeket próbál is keresztül vinni. A döntései teljesen logikusak, megfontoltak, felelősségteljesek. Igazán figyelemreméltó és pozitív karakter a regényben. Őt igazán meg lehet kedvelni. Persze vannak még mások is, akik miatt érdemes elolvasni ezt a könyvet.

Minden fejezet előtt olvashatunk egy kis versikét. Az egyik kedvencem így hangzik:

A sárkányok a fejed fölött:
Ők szállnak élet s halál között.
Szárnycsapásuk óvja a földet, 
légy hű, légy övék, tiszteld őket!

Sok-sok külföldi borítót megnéztem, ezért nyugodtan kijelenthetem, hogy egyik sem ér a magyar kiadás nyomába. Sánta Kira gyönyörű borítót rajzolt nem csak ennek a kötetnek, hanem az egész sorozatnak. Imádom! Nagyon illik a történethez.

Kinek ajánlom ezt a regényt, ezt a sorozatot? Aki szereti a fantasyt és a kifejezetten a sárkányos fantasyt, azoknak az olvasóknak mindenképpen. Kellően izgalmas, kellően kalandos, kellően érzéki, kellően humoros. Számomra továbbra is egy nagyon szerethető történet.


Pontszám: 10 pont
Kiadó: Delta Vision
Kiadás éve: 2005.
Terjedelem: 360 oldal
Teljes ár: 2.490,- Ft (a kiadó webáruházában 2.117,-Ft)
Eredeti cím: Dragonflight
Sorozat: Pern sárkánylovasai
Folytatás: Sárkányhajsza, Sárkányének, Sárkánydalnok, Sárkánydobok, Fehér sárkány, Moreta, a Pern sárkányúrnője - Nerilka története
Forrás: magánkönyvtár (vásárlás, 2007.)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons