Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2012. július 31., kedd

Trux Béla: A templomos lovag (Akkon I.)

Kevés olyan könyvet olvastam eddig, amelyiknek a szerzőjét személyesen is ismerem. No persze nem haveri ismeretséggel, de legalább már találkoztam és beszélgettem vele. A könyvvel is elég kacifántos módon kerültem kapcsolatba. Borga barátnőm nézte ki magának és a könyvhéten (amelyre az idén fellátogattunk), meg is vette, valamint részt vett a dedikáláson is. Miután kiderült, hogy a szerzővel majdnem földik, meg is hívta őt a Borsodi Molyklub egyik találkozójára, amelyre Béla nagy örömmel el is jött. Sok mindenről kérdeztük és Ő nagyon lelkesen és türelemmel válaszolt is. Szóba jött a kritika, a vélemények. Megemlítettem a blogomat, megadtam az elérhetőségét. Végeredményként megkaptam a könyvet a kicsi kacsómba. Befejeztem az éppen aktuális könyveimet és neki is láttam ennek a monumentális műnek. Dióhéjban ennyi. :)
Akik rendszeresen olvassák ezt a blogot, azok tudják, hogy történelmi regényről nem sok kritikát írtam eddig. Pedig nem vetem meg ezt a műfajt sem. Főleg akkor nem, ha jó a stílus és a történet. A stílus ismeretlen volt (akkor még), de a történet jónak ígérkezett.
Miről is szól a könyv? A fiatal Tristan von Zorn lovag szívét elrabolja a szomszéd báró szép szőke lánya és olyan cselekedetre veszi rá, amely miatt a fiú menekülni kényszerül. Birtokait a Templomnak, azaz a templomosoknak ajánlja fel, ő maga pedig elszegődik a rendbe. Bűnbocsánatot remél attól, hogy a keresztet szolgálja és persze ki akarja verni a fejéből a lány által okozott csalódást, árulást is. Útja az Outremerbe, azaz a Szentföldre vezet, ahol lovaggá ütik. A regula szabályainak megfelelően megkezdi a templomos lovagok életét. A lovagi rendek fénykora azonban már leáldozóban van. A kereskedelem szabja meg a szabályokat. Tripolisz ostroma megrázó eseménye a történelemnek. A keresztesek serege sem válogatott és mindenre elszánt emberekből áll, hanem szedett-vetett csürhéből. Ez okozza a bajt is, amely miatt Tristan igencsak kellemetlen helyzetbe kerül.
A történet monumentális, alapos és történelmi szempontból hiteles. Az író nem a történet közepébe vág bele, hanem lassan indítja az eseményeket. Nagy hangsúlyt fektet a leírásokra és a szereplők gondolatainak, jellemének, motivációinak megismertetésére. A gyönyörű és részletes leírások eredményeként minden apró részlet fontossá válik és a helyszínek, események szinte filmszerűen, valósághűen elevenednek meg olvasás közben. Mindössze azt a hibát követte el, hogy az első kb. 100 oldal egy kicsit túldramatizáltra sikeredett. Az utána következő oldalak, és persze van belőlük bőven, viszont kifejezetten olvasmányosak. Nem vagyok a történelmi regények rajongója, de határozottan lekötöttek az események és az indokok. Meglepődtem, amikor a történet gyakorlatilag szépirodalmi stílusban bontakozott ki a lapokon. Le a kalappal az író előtt, mert a mondatai nagyon szépek, a történetvezetése kiegyenlített, folyamatosan fenntartja az érdeklődést.
Kifejezetten tetszett, hogy a történelmi eseményeket hitelesen adja vissza a kötet. Látszik, hogy a hitelesség az írónak is nagyon fontos és nagyon szereti ezt a korszakot. Szintén pozitívumként tudom értékelni, hogy nem a keresztes háborúk fénykorába helyezte a cselekményeket, hanem a hanyatló korszak időszakára. Ezzel a lépésével olyan eseményeket tudott becsempészni, sőt a története alapjaivá tenni, amelyek nem olyan ismertek, mint a fénykor eseményei. Engem ez kifejezetten érdekelt, hiszen erről a korszakról nem mindenki ír szívesen. Örülök neki, hogy Béla ezt megtette.
Tristan szerethető, bár kicsit naív karakter, aki folyamatosan változik. Nagyon könnyen befolyásolható, próbál megfelelni annak, amiről úgy gondolja, hogy a menekülést jelenti a számára. Többször fogtam a fejem és közben bosszankodtam a lépésein, mert nem értettem, hogy miért nem szúrja ki a szemét a nyilvánvaló. A kötet végén pedig értetlenül olvastam a róla szóló részeket, mert nem igazán tudtam azonosulni az elhivatottságával, az eszméivel. Én biztosan mást tettem volna az ő helyében. Igaz, hogy nem is álltam templomosnak. :)
Akkon napjainkban. Ma Acre a város neve.
Több lényeges karakter is később kapcsolódik be a cselekményekbe. Az ő történetszáluk is részletesen kidolgozott. A legtöbb ilyen később bekapcsolódott szereplő sorsa már eldőlt vagy kirajzolódott ebben a kötetben, de van akié még homályba burkolózik. Gondolom róluk majd a folytatásban fogunk többet megtudni. Bevallom, hogy Enzo-t nem szerettem, de a kádár, a pék és természetesen Adlin nagy kedvenceim lettek. A titokzatos fekete csuklyás, lovaglópálcás zarándok pedig határozottan kíváncsivá tett. Van még jó pár szereplő, aki érdekes és persze fontos.
Beszéljünk a szerelmi szálról, mert végül is romantikus regényként hirdetik a könyvet. Az első fejezet főhősünk első szerelmét mutatja be. Ez egy kicsit eltúlzott. A szerelem és a leírása is. Majd hosszú ideig csak szerelem utáni bánkódásról, illetve a felejtésről olvashatunk. A fő hangsúly a történelmi eseményeken van. A könyv utolsó harmadában találkozunk ismételten a romantikus szállal, de ez már más, mint a könyv eleje. Titokzatos, csipkelődős, megrázkódtató. Öröm olvasni. Számomra a könyv egyik legjobb része.
A kötet nem rövid, de a vége eseményeket olvasva bántam, hogy vége lett. Tudom, hogy van folytatás és már most hiányzik. Szörnyű lenne, ha nem olvashatnám majd tovább a történetet. Egy ilyen felvezetés után egyszerűen muszáj tudnom, hogy mi lesz a vége.
A könyv kiadása kifejezetten jól sikerült. Igényes kiadvány. A közel 650 oldalhoz képest a kötet nem indokolatlanul vastag, a lapjai gyönyörű fehérek, a betűmérete olyan, hogy nagyon kellemesen olvasható. Viszont súlya az van. Magam is meglepődtem. Az ilyenre mondják, hogy van benne anyag, méghozzá nagyon jó anyag. :)
Egy hibája van mindössze a kiadásnak: nagyon hiányzott belőle a szószedet (kifejezések, uralkodók, helyszínek) és a térképek. Nem haladtam túl gyorsan az olvasással. Ennek egyik oka, hogy a szép körmondatok és az események igényelték az odafigyelést. A másik ok, hogy nagyon sokat lógtam a neten és kutattam a mindenféle kifejezéseket, uralkodókról szóló kiegészítő információkat, térképeket. Határozottan emelne az olvasási élményen, ha a következő kötetben ezek szerepelnének. Ha valaki nem olyan kíváncsi, mint én és megelégszik a könyvbeli leírásokkal, akkor sem kerül hátrányba, mert az író alapos és a történet szempontjából fontos eseményeket, szereplőket részletesen bemutatja.
Egy kis térképi segítség az olvasáshoz.
Amikor erről a könyvről hallottam, illetve amikor belekezdtem még nem gondoltam, hogy ennyire tetszeni fog. Számomra eddig inkább történelmi regény ez, mint romantikus. De ez csak előnyére válik a történetnek. Egy író első könyvének fantasztikus. Egyértelműen látszik rajta, hogy igazán szívből írt erről a korszakról és erről a történetről. Minden alaposan kidolgozott és nem csak történelmileg hiteles, de logikailag is a helyén van. A szereplők élnek, a helyszínek megelevenednek a lapokon olvasás közben. Ez az ami miatt szívesen olvastam ezt a regényt. Remélem, hogy ez a rajongás és ez az elhivatottság a későbbiekben sem fog csökkenni az író részéről és minden könyve ilyen lesz.
A folytatásra már most fenem a fogam. Mindenképpen olvasni szeretném. Végre egy olyan történelmi romantikus könyvet olvashattam, ahol a történelem nem csak a történet hátterét adja, hanem nagyon is lényeges. Sőt... Pont így szeretem. :) Olyan könyv ez, amelyet mind a női, mind a férfi olvasók kellő élvezettel fogyaszthatnak és kényelmesen elmerülhetnek a történetben. Nyugodt szívvel tudom ajánlani. Olvassátok. Megéri.




A könyvet köszönöm a szerzőnek és az Aba Könyvkiadónak!



Pontszám: 10
Kiadó: Aba Könyvkiadó
Kiadás éve: 2012.
Terjedelem: 652 oldal
Teljes ár: 3.490,- Ft
Sorozat: Akkon
Folytatás: Akkon ostroma
Forrás: recenziós példány, kiadótól

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons