Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2013. január 25., péntek

Raoul Renier: A kárhozott (Sötét Mersant világa 2.)

A Sötét álmok című novelláskötet egyik írásában Bayard karakterét annyira érdekesnek találtam és megragadta a fantáziámat, hogy gyakorlatilag miatta akartam olvasni a Sötét Mersant világának regényeit. Az első részben még nem szerepelt, mint karakter, de tudtam, hogy a sorozat második kötetében ő lesz a főszereplő. Nagyon áhítoztam már Bayard pimasz humorára és laza, de mégis magabiztos stílusára.
Mire számítottam? Mit vártam? Leginkább azt, hogy megtudom hogyan került Bayard Mersant közelébe és persze, hogy miként sajátította el a mágikus fogásokat. Mindezekkel együttjárt az én fejemben a sok-sok akció, valamennyi bénáskodás és a két különböző egyéniség összecsiszolódása, hatalmas és élvezetes párbeszédek, fergeteges megállapítások, okkult és filozófiai fejtegetések és nem utolsó sorban poénok.
Csak nem úgy gondoljátok, hogy nagyok az elvárásaim? Ismerve az író alaposságát és összetett történetszövését, az elején még nem tartottam annak. Aztán kénytelen voltam szembesülni vele, hogy az elvárásaimnak bizony csak az egyik fele teljesült.
De nézzük a részleteket.

Maga az olvasmány sem volt egyszerű és már most érzem is írni sem lesz egyszerű róla. Azért megpróbálkozom vele, még akkor is, ha erősen igénybe fog venni és nem is sikerül túlzottan jóra az értékelés.

Az előző résznek ott lett vége, hogy Mersant megszerezte az egyik ősi és titkos könyvet. Természetesen kíváncsi voltam arra, hogy mihez is kezd a megszerzett tudással főhősünk. Azt ugyan tudtam, hogy ennek a résznek az egyik főszereplője Baynard lesz, vártam is nagyon, hogy így legyen, de Mersant tikai is nagyon furdalták az oldalam. Nem kicsit meglepődtem, amikor a könyv felén túl Mersant még sehol nem volt. Helyette viszont megkaptam Bayard élettörténetét és egy furcsa elméletet a dalokról és az éber életről.

A kötet eseményeit nem lineáris történetvezetéssel ismerjük meg, hanem rögtön a közepébe vágunk, majd kapunk ismertetőt Bayard múltjából és a jelen történéseiből is egy másik szereplő szemszögéből. Bonyolultnak tűnik? Bizony magam is annak tartom.
Főhősünk furcsa gyilkosságok nyomait követve és egyben a beavatást is keresve jut el abba a kis faluba, ahol végül is aktuális kalandját nyomon követhetjük. A titkok feltárása érdekében beveszi magát a falu kocsmájába, ahol mint dalnok akar szert tenni némi betevőre, éjszakai szállásra és persze nyomokra, információkra, amelyek közelebb vihetik a keresett személyhez. Amikor azonban énekelni kezd nagyon furcsa dolgoknak lehetünk szemtanúi.

Bevallom, hogy el kellett telnie jó pár oldalnak mire egyáltalán körvonalazódni kezdett bennem a történet. De még így is sokáig elég zavarosnak tűnt az, amit olvastam. Három nagyobb részből áll össze a regény. Az első fejezet, a Lázálom Bayardról szól és az ő szemszögéből követtem az eseményeket. Megtudtam a célját, megismertem a múltját, majd elkísértem egy furcsa útra és végül egy még furcsább helyzetben hagytam magára. A második fejezetben, az Ébredésben Loise asszony, a falu bábája és egyesek szerint boszorkánya veszi át a mesélés fonalát. Ez volt az a rész, ahol végre kezdett előttem testet ölteni a történet lényege. Egy eléggé leíró és magyarázó jellegű fejezet ez, amelyben végre megtudtam, hogy mi is volt olyan különös Bayard dalában és miért olyan különleges a személye. A harmadik fejezetben, amely a Kárhozat címet viseli, végre a helyére kerül a történet minden fontosabb darabkája. Számomra ez volt a könyv legjobb része. A fejezet cselekménye eléggé mozgalmasra sikeredett, a korábban emlegetett, fejtegetett titkokra végre fény derül és legnagyobb megelégedésemre végre előkerült az a szereplő is, akinek a megjelenésére már számítottam egy ideje. Rendesen elbújt, azt kell mondanom.

Az egész kötetben, a történet színvonalát és olvasmányosságát tekintve egy emelkedő tendencia vonul végig. Nagyon nehezen indul be, nagyon nehezen találnak egymás mellé a különböző cselekmények, majd kapunk egy eléggé misztikus magyarázatot és a végén végre igazi akciót és a kézenfekvő megoldást. Így utólag visszatekintve a történet határozottan jó, de bizony olvasás közben többször elbizonytalanodtam és fura arccal bámultam a lapokat. Voltak a történetben kifejezetten jó részek és helyenként unalmas leírások, fejtegetések is. Ez inkább olyan lassabb menetű és bizonyos részeken filozofálgató regény.
Ami a legnagyobb problémám a kötettel kapcsolatban, hogy rövid. A bejegyzés elején felvázoltam az elvárásaimat. Végül is megkaptam arra a magyarázatot, hogy miként is találkozott Bayard és Mersant, de aztán hirtelen vége lett a történetnek. Pedig úgy olvastam volna még tovább.

Mersantról csak annyit, hogy ravaszsága csak élesedett az előző kötet óta, pedig már akkor sem volt elhanyagolható. Bayard karakterétől valamivel többet vártam. Főleg, hogy az események egy bizonyos részében gyakorlatilag mozdulatlanná dermedve álldogál. Valamivel azért tevékenyebb karakterre számítottam. Szerencsére a végére ő is magára talált. :) Bosson cinizmusa viszont kifejezetten tetszett.

Nem mondom, hogy az író az elején még nem tudta, hogy mit akar kihozni a történetből, mert akkor nem állt volna össze a végére ennyire a kép, de határozottan látszik némi stílusbeli vagy inkább hangulatbeli különbség a fejezetek között. Olyan érzésem volt, mintha csak írt volna, aztán az utolsó fejezet írásának időtartamára jelentős hangulatváltozás, esetleg valami pozitív élmény következett volna be az életében és ez átérződik a történet minőségén is. Túlmagyaráztam, de a lényeg az, hogy a történet végében van igazán élet, az elejében nincs. A könyv ötlete nagyon jó, de a kivitelezése szerintem nem sikerült annyira tökéletesre és összeszedettre, mint az előző köteté.

Összességében meg kell állapítanom, hogy nem egy egyszerű olvasmány ez a kötet és annak ellenére, hogy nem egészen azt kaptam, amit reméltem, még tetszett is. Az összetettségére és az alapötletre nem igazán lehet panasz. Az utolsó fejezet pedig kifejezetten élvezetesre és olvasmányosra sikerült. Így, hogy ülepedett bennem a történet, sokkal jobbnak gondolom a könyvet, mint amikor olvastam. Egyedi, az biztos. Örülök, hogy elolvastam, de valamivel többet vártam a történettől. Talán majd a következő részben tényleg megkapom, amit szeretnék.



Pontszám: 7 pont
Kiadó: Delta Vision
Kiadás éve: 2010./2012. (papír könyv/e-könyv)
Terjedelem: 216/252 oldal (papír könyv/e-könyv)
Teljes ár: 2.490,- Ft/ 999,- Ft (papír könyv/e-könyv)
Sorozat: Sötét Mersant világa
Előzmény: A hitehagyott
Folytatás: A kívülálló
Egyéb, a világban játszódó könyv: Az exorcista
Egyéb kötet az írótól: Sötét álmok
Forrás: magánkönyvtár (e-könyv vásárlás, 2012.)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons