Nem vagyok egy videojáték őrült. Egy kezemen meg tudnám számolni, hogy mennyi játékkal játszottam eddigi életemben. A leghűségesebb talán a Might & Magic Heroes sorozatához voltam. A legtovább ezt nyúztam és ezt szerettem a legjobban. Szóval nem épp én vagyok a könyv célközönsége, de a fülszöveg valahogy mégis vonzott és a kíváncsiságom csak nem engedett távolságot tartanom a könyvtől. Nagyon jól tettem, hogy engedtem a kíváncsiságomnak. :)
2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely.
Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.
A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.
Mi is igazából ez a könyv? Egy disztópia és egy játékba oltott kalandregény mesteri keveréke. Azt írtam az elején, hogy nem éppen én vagyok a könyv célközössége, de mégis hatással volt rám a történet és már az első oldalakon beszippantott a hangulat. Magam sem gondoltam volna, hogy ez bekövetkezik, de mégis nagyon hamar bekövetkezett és kitartott egész a történet végéig.
Adott egy világ, ahol a fosszilis üzemanyagok elfogytak, ahol az emberek tömegben, összezsúfolódva és nyomorban élnek. Adott egy virtuális világ menekülést jelent mindezek elől és ahol már a tanítás is virtuálisan történik, mert a hagyományos iskolák nehezen vagy egyáltalán nem tarthatók fent. A virtuális világ tehát ennek a világnak nagyon is alapvető része. Az OASIS egy menekülés a valóságtól, a játék pedig egy hatalmas kiugrási lehetőség lehet, ha valakinek sikerül eredményt elérnie benne. Wade, alias Parzival megpróbálja a lehetetlent.
Mi tetszett ebben a könyvben? Gyakorlatilag minden. Ahogy Halliday ráveszi a fiatalokat arra, hogy megismerjék egy elmúlt világ kultúráját, hogy tudást halmozzanak fel. Logikus gondolkodásra, az ügyességük fokozására és a problémák megoldására serkentse őket. Ahogy megteremti a könyv a 80-as évek hangulatát. Van itt minden: zene, film, játék, könyv. Igazán csak az tudja értékelni, aki ekkor volt fiatal és bohó. Kicsit csapongó is az értékelésem, mert a könyv nagyon felpörgetett és annyi mindent szeretnék mondani róla, de ezt az élményt csak átélni lehet, visszaadni nem igazán.
A könyv nyelvezete a témához igazodva könnyed és gyorsan olvasható. A történet szereplőivel könnyű azonosulni, könnyű őket megszeretni. A főszereplőket nagyon megkedveltem. Parzival, Art3mis és H, mindannyian fiatalok, energikusak, reménnyel teltek és imádnak játszani, de azért vannak határaik. A gonoszok pedig igazi csalók és ármánykodók. Őket nagyon könnyű elítélni a tetteikért.
A könyv olyan, hogy csak bele kell kezdeni és aztán nincs megállás. Olyan az egész, mint egy hatalmas számítógépes játék: beszippant, nem érzékeled az idő múlását és mindig csak a jelenleg játékban lévő szintet akarod teljesíteni a következő szünet előtt. De mindig továbblépsz, a szünet elmarad és ismét teljesíteni kell az aktuális szintet. Én így éreztem magam olvasás közben.
Az OASIS-t magam is szívesen kipróbálnám. Főleg azért, mert ahogy a könyvben szerepel: "A felhasználók oda-vissza teleportálhattak kedvenc világaik között. Középfölde, Vulcan, Pern, Arrakis, Magrathea, Korongvilág, Folyóvilág, Gyűrűvilág. Világok világok hátán." Kész, én elvesztem. Láttátok, hogy Pern is ott van a felsorolásban! :) Ne mondjátok, hogy Ti ellen tudnátok állni ezeknek a lehetőségeknek? Aztán következtek a nyestek, a játékosok számára kötelező olvasmányok. "Douglas Adams. Kurt Vonnegut. Neal Stephenson. Richard K. Morgan. Stephen King. Orson Scott Card. Terry Pratchett. Terry Brooks. Bester, Bradbury, Haldeman, Heinlein, Tolkien, Vance, Gibson, Gaiman, Scalzi, Zelazny." Biztos vagyok benne, hogy ha a középsuliban ilyen lenne a kötelező olvasmányok listája, akkor egy diák sem nyafogna. A játékokat és a filmeket már nem is sorolom, mert soha sem érnék a végére. :)
A kaland mellett azonban ott van a könyv mondanivalója. Megéri a virtuális világban elbújni, amikor a való élet elsuhan mellettünk? Továbbá nagyon érdekes a játék gazdasági háttere és az esetleges következmények, lehetőségek fejtegetése.
Adott egy világ, ahol a fosszilis üzemanyagok elfogytak, ahol az emberek tömegben, összezsúfolódva és nyomorban élnek. Adott egy virtuális világ menekülést jelent mindezek elől és ahol már a tanítás is virtuálisan történik, mert a hagyományos iskolák nehezen vagy egyáltalán nem tarthatók fent. A virtuális világ tehát ennek a világnak nagyon is alapvető része. Az OASIS egy menekülés a valóságtól, a játék pedig egy hatalmas kiugrási lehetőség lehet, ha valakinek sikerül eredményt elérnie benne. Wade, alias Parzival megpróbálja a lehetetlent.
Mi tetszett ebben a könyvben? Gyakorlatilag minden. Ahogy Halliday ráveszi a fiatalokat arra, hogy megismerjék egy elmúlt világ kultúráját, hogy tudást halmozzanak fel. Logikus gondolkodásra, az ügyességük fokozására és a problémák megoldására serkentse őket. Ahogy megteremti a könyv a 80-as évek hangulatát. Van itt minden: zene, film, játék, könyv. Igazán csak az tudja értékelni, aki ekkor volt fiatal és bohó. Kicsit csapongó is az értékelésem, mert a könyv nagyon felpörgetett és annyi mindent szeretnék mondani róla, de ezt az élményt csak átélni lehet, visszaadni nem igazán.
A könyv nyelvezete a témához igazodva könnyed és gyorsan olvasható. A történet szereplőivel könnyű azonosulni, könnyű őket megszeretni. A főszereplőket nagyon megkedveltem. Parzival, Art3mis és H, mindannyian fiatalok, energikusak, reménnyel teltek és imádnak játszani, de azért vannak határaik. A gonoszok pedig igazi csalók és ármánykodók. Őket nagyon könnyű elítélni a tetteikért.
A könyv olyan, hogy csak bele kell kezdeni és aztán nincs megállás. Olyan az egész, mint egy hatalmas számítógépes játék: beszippant, nem érzékeled az idő múlását és mindig csak a jelenleg játékban lévő szintet akarod teljesíteni a következő szünet előtt. De mindig továbblépsz, a szünet elmarad és ismét teljesíteni kell az aktuális szintet. Én így éreztem magam olvasás közben.
Az OASIS-t magam is szívesen kipróbálnám. Főleg azért, mert ahogy a könyvben szerepel: "A felhasználók oda-vissza teleportálhattak kedvenc világaik között. Középfölde, Vulcan, Pern, Arrakis, Magrathea, Korongvilág, Folyóvilág, Gyűrűvilág. Világok világok hátán." Kész, én elvesztem. Láttátok, hogy Pern is ott van a felsorolásban! :) Ne mondjátok, hogy Ti ellen tudnátok állni ezeknek a lehetőségeknek? Aztán következtek a nyestek, a játékosok számára kötelező olvasmányok. "Douglas Adams. Kurt Vonnegut. Neal Stephenson. Richard K. Morgan. Stephen King. Orson Scott Card. Terry Pratchett. Terry Brooks. Bester, Bradbury, Haldeman, Heinlein, Tolkien, Vance, Gibson, Gaiman, Scalzi, Zelazny." Biztos vagyok benne, hogy ha a középsuliban ilyen lenne a kötelező olvasmányok listája, akkor egy diák sem nyafogna. A játékokat és a filmeket már nem is sorolom, mert soha sem érnék a végére. :)
A kaland mellett azonban ott van a könyv mondanivalója. Megéri a virtuális világban elbújni, amikor a való élet elsuhan mellettünk? Továbbá nagyon érdekes a játék gazdasági háttere és az esetleges következmények, lehetőségek fejtegetése.
Akkor ennyit a belbecsről és most foglalkozzunk egy kicsit a külcsínnel. Az első dolog, ami megdöbbentett amikor a kezembe vettem a könyvet, az a formátuma volt. Annyira más, mint a kiadó többi kiadványa. A könyv pici, nagyon pici. A mű hangulatához nagyon illik ez a forma, ez nem vitás, de akkor is annyira megdöbbentett elsőre. A mérethez igazodva a betűméret és a sortávolság is csökkent. Szóval ne a megszokott Agave stílusra számítsunk, hanem egy teljesen más megjelenésre. Egyetlen hátrányt tudok csak felhozni a kiadvánnyal kapcsolatban. A könyv gerince sokkal merevebb, mint amihez a kiadó könyveinél hozzászoktunk. Némi odafigyelést igényel, hogy a gerinc ne törjön meg olvasás közben. A borító telitalálat.
Nyugodtan ajánlom a könyvet mindenkinek. A számítógépes játékok szerelmeseinek, a kevésbé játékfüggőknek és azoknak is, akik egyáltalán nem vonzódnak a virtuális játékokhoz (Van még ilyen személy?). Biztos vagyok benne, hogy mindenkinek kellemes kikapcsolódást fog jelenteni ez a pörgős és kalandos regény. A múlt és a jövő egyben. Maradéktalan kikapcsolódás. Nekem ezt adta ez a regény és nyugodt szívvel tudom ajánlani. "EGYES JÁTÉKOS, KÉSZÜLJ!"
A könyvet köszönöm az Agave Könyvek kiadónak és Lobonak!
Pontszám: 10 pont
Kiadó: Agave Könyvek
Kiadás éve: 2012.
Terjedelem: 512 oldal
Teljes ár: 2.980,-
Akciós ár az agaveboltban: 2.235,-
Eredeti cím: Ready Player One
Forrás: recenziós példány, kiadótól
Teljes ár: 2.980,-
Akciós ár az agaveboltban: 2.235,-
Eredeti cím: Ready Player One
Forrás: recenziós példány, kiadótól
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése