Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2012. december 23., vasárnap

Rachel Vincent: Lélektolvajok (Sikoltók 1.)

Rachel Vincent nevét egy másik kiadó és egy másik sorozat révén ismertem meg. Van-e különbség a két sorozat között. Bizony van. A Shifters, alakváltós urban fantasy, a Sikoltók sorozat pedig young adoult. Figyeltem a könyvet és félve olvastam a vegyes értékeléseket. Sokaknak tetszett, de volt, akit a hideg is kirázott a történettől. Ajaj, gondoltam, nem biztos, hogy ez jót jelent. Amikor könyvesboltban jártam, levettem a polcról a könyvet, megnézegettem, beleolvastam, majd visszaraktam. Két okból: az egyik, hogy elég vékonykának találtam a szöveg betűmérete és sortávolsága ellenére, a másik, hogy továbbra is kételkedtem a történetben.
Amikor viszont rábukkantam a kötetre könyvtárunk könyvei között, akkor nem tudtam ellenállni a kikölcsönzésnek és az olvasásnak sem. Vélemény? Tömören kifejtve: nem bántam meg. De most nézzük részletesebben az észrevételeimet.
Kaylee egy majdnem 16 éves lány, akinek az anyukája meghalt egy autóbalesetben, az apja pedig a bátyjára és a családjára hagyta a nevelését. Kaylee képes arra, hogy megérezze mások közelgő halálát, ilyenkor hatalmas sikoly szakad fel belőle. Persze emiatt elég furcsán néznek rá és a kórház bizonyos osztályain is időzött már a problémája miatt. Amikor azonban sorozatosan történnek a környezetében a halálesetek és minden kezd bonyolulttá válni, akkor lassanként fellebben a fátyol a titkokról.

A YA regények legtöbbjéhez hasonlóan a történet nagy része itt is az iskolán belül, illetve az iskolai élet szerves részeként játszódik. Kaylee a képessége miatt természetesen nem az iskola legünnepeltebb lánya. Egyedül csak a barátnője, Emma áll mellette, de ő sem ismeri minden titkát. Ezért is furcsa az Kaylee számára, amikor az iskola egyik legmenőbb fiúja, Nash elkezd érdeklődni utána. Nash figurája már a kezdetektől fogva szimpatikus volt a számomra. Határozott, de nem nyomulós, vicces és karakteres. Nekem már az elején feltűnt az, ami Kaylee-nak csak jóval később esett le, Nash érdeklődése, viselkedése és tudása mögött rejtőzik valami, aminek fontos szerepe lesz a történet szempontjából.

Pozitívumként éltem meg, hogy sok más YA regénytől eltérően nem az két főszereplő szerelmi nyavalygása volt a fő cselekményszál. Kaylee és Nash kapcsolata persze alakul a regény folyamán, de nem a véget nem érő szerelmi civakodásukról olvashattam és ez nagyon jól esett. A húzd meg-ereszd meg helyett viszont megkapjuk az események mitológiai hátterét. Részben. Egyelőre csak annyit, ami éppen szükséges az események megértéséhez. Érződik azonban, hogy egy sokkal összetettebb és sokrétűbb világgal állunk szemben, mint amit ez a kötet bemutatott. Volt pár dolog, ami még nem teljesen került a helyére, jelenleg logikátlannak érzem valamelyest, de az is lehet, hogy a további kötetekben majd magyarázatot fogunk rá kapni és akkor teljesen helyénvaló lesz minden. Mi volt, ami tetszett? A lúdvércek (az egyetlen, ami zavar, hogy magyarításra került a szó), a kaszások, a valós világon kívüli másik világ leírása, a felbukkanó lények és társadalmi berendezkedésük összetettsége. Változatosságot jelentett, hogy a férfi és női lúdvérceknek is meg van a maga szerepe és képessége, valamint az is, hogy egyik lényből lehet egy másik
Rejtve ugyan, de ott a mondanivaló is a történetben: a fiatalság iránti megszállottság káros hatása és következménye.

Némiképp unalmas, hogy nem bírunk szabadulni az iskolai környezettől. Szintén visszatérő motívum a hasonló típusú könyvekben, hogy a család titkolózik a különleges gyerek előtt a képességeit illetően, mert hogy legyen normális gyerek és fiatalkora és egyebek. Aztán ha a főszereplő tesz valamit, akkor pedig bajba kerül, leszidják és hasonlók. Ilyen és hasonló klisék (magányos lány, bomba barátnő, a suli legmenőbb sráca, stb.) vannak a könyvben. Ezeken azonban túl lehet lépni és akkor élvezhető a történet. Olyan nagy logikai bukfencet nem találtam benne, ezért az összbenyomásom egészen pozitívra sikerült.

A téma (a közelgő halál és annak megérzése, a lélek elfogása) eléggé morbid, engem valahogy mégis vonz. Különleges, kényes és ha jól kezeli az író, akkor fantasztikusat lehet belőle alkotni. Nem értek mindennel egyet, amit a könyvben olvastam, de számomra eddig többé-kevésbé jónak tűnik az irány, amerre a cselekményeket viszi az író. Megfogott a regény misztikus vonala, helyenként sötét, máskor inkább szívet facsaró történései. A különleges képességek nem mindig jelentenek védelmet a hozzád közel állók számára. A rendszerbe való beavatkozás pedig mindig következményekkel jár. A szemet szemért elv itt is érvényesül, csak kicsit másként.
A történet eleje elég kiszámítható, de a vége felé volt egy rész, amelyen kellemesen meglepődtem. Pont az addigi kiszámíthatóság miatt ért váratlanul a csavar és a felgyorsult tempó, a cselekmények özöne.

A magyar kiadás ugyanazzal a borítóval jelent meg, mint az angol és a német. Az biztos, hogy figyelemfelkeltő, de meg kell valljam, hogy nekem a brazil és spanyol borító sokkal jobban tetszik.

Vannak hibái a könyvnek, a történetnek, de az összbenyomásom alapján nem olyan rossz ez, mint amilyenre számítottam. Sőt, egész élveztem az olvasást és a cselekményeket. A történet háttere kifejezetten tetszett és biztos vagyok benne, hogy lehet majd még fokozni a hatást további lények felbukkanásával. Már csak azért is, mert bár kerek a történet, de egy picike szál nyitva maradt, amelyet még tovább lehet fejteni. Az meg ugye nem titok, hogy eredeti nyelven eddig 8 kötetből áll a sorozat. Részemről is jöhet a folytatás. Elképzelhetően nem fogok a megjelenés napján a könyvesboltba rohanni a folytatásért, de mindenképpen olvasni szeretném majd. Ha nem is tökéletesnek, de sok felkapott YA könyvnél jobbnak tartom ezt a történetet. A műfajt kedvelőknek nyugodt szívvel tudom ajánlani, de a műfajjal némiképp hadilábon állók is megpróbálkozhatnak az olvasással.



Pontszám: 5 pont
Kiadó: Jaffa Kiadó
Kiadás éve: 2012.
Terjedelem: 300 oldal
Eredeti cím: My Soul to Take
Sorozat: Sikoltók
Folytatás: Lélekmentők, My Soul to Keep, My Soul to Steal
Forrás: könyvtár

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons